Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Lien Pien - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Lien Pien - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Lien

20 December 2015 | Laos, Vangviang

Na een dagje rust, ben ik samen met de Nederlandse jongen, lennart, met de bus naar chiang khong gegaan. Daar hebben we een nachtje geslapen en zijn de volgende ochtend naar de grens gegaan. Ik was natuurlijk niet goed voorbereid en had geen pasfoto's mee. We zijn daar ongeveer naar elke mogelijke plek gestuurd voor foto's maken nergens lukte dat. Uiteindelijk kon je blijkbaar gewoon een kopietje van je paspoort maken en was er niks aan de hand. Toen we een visum geregeld hadden zijn we naar de slowboat gegaan. Dat klonk echt heel chill, maar we zaten met ongeveer 150 mensen op stoeltjes gepropt voor 7 uur lang. Maar de omgeving was zooo mooi dat het het helemaal waard was. We vaarden over de mehkong rivier door de bergen door. We sliepen die nacht in een klein dorpje aan de rivier. Het was een heel lief en vredig dorpje, en ik vond het een beetje raar voelen om daar zo massaal aan te komen. Alles wat er was was namelijk ook op toeristen gericht. Je kon overal croissants en broodjes kopen. Maar aangezien er elke dag zo een boot met 150 mensen aan komt was het voor de mensen die daar wonen gewoon hun werk. Ik vond het zelf een beetje raar voelen eigenlijk.
De volgende dag gingen we weer met de boot. Deze boot was kleiner dus het was nog meer proppen.
We kwamen aan in luang prabang. Dit is een van de grotere steden van Laos. Maar het was best klein eigenlijk. Aangezien wij niks geboekt hadden en de boter later aankwam dan gepland moesten we in d'r avond een slaap plek vinden. We waren beland in een guesthouse en onze kamer was echt midden in mensen hun huis, tussen de slaapkamer en keuken in. We moesten in de avond toen we thuis kwamen ook langs die mensen hun bed lopen. Het was echt heel raar , maar het leek alsof het gezin er totaal geen probleem mee had.
De eerste dag in luang prabang zijn we een beetje door het stadje gelopen en hebben we een tempel boven op een berg bezocht. Daar hebben we met een monnik van 13 jaar gepraat. Hij vertelde ons wat hij allemaal niet mocht wat zijn vriendjes wel mochten. Zoals fietsen en avondeten en mrt meisjes omgaan. Hij klonk niet heel enthousiast
Ondanks dat er ook in dit stadje mega veel toeristen waren hing er wel een hele fijne sfeer en waten de locals erg aardig.
De volgende dag hadden we een fietsje gehuurd, echt twee kinder fietsjes met slechte remmen enzo. We gingen door de bergen fietsen Naar een watervalletjes. Het was ijskoud maar ik wilde te graag zwemmen. Alle mensen met jassen aan en lange broeken keken me erg raar aan maar het was best lekker :-) het was heel erg mooi hier en het was de zadelpijn zeker waard.
Er bleek nog een waterval in de buurt te zijn die nog veel mooier was dus daar zijn we de volgende dag naar toe gegaan. Deze waterval was echt heeel groot echt super indrukwekkend om te zien. Hier was het wel echt te koud om te zwemmen. Maar we waren wel helemaal naar de top geklommen.
Eind van deze middag hadden we de bus gepakt Nasr vang vieng. Ook dit duurde iets langer dan gepland en we moesten weer last in de avond een slaap plek vinden. Alles was vol want er was een of ander vreemd Koreaans muziek festival. We waren beland in een vies hostel met iets van 20 andere mensen op de kamer. Er was maar een bed, dus lennart moest op tuinstoelkussentjes op de grond liggen. Dit plaatsje is blijkbaar echt een partyplek dus in de nacht kwamen er allemaal lamme mensen binnen. We zijn de volgende ochtend maar meteen weg gegaan. Het duurde even om een leuk hostel te vinden maar het was wel gelukt. Die middag gingen we een rots op klimmen waar je uitzicht had over het hele stadje en omgeving.
De dag daarna hadden we mountainbikes ( met goeie remmen) gehuurd en zijn we door de hele omgeving gefiets. Het was zo leuk om door se kleine dorpjes te fietsen. Alle mensen zeiden super vrolijk hallo tegen ons en iedereen zwaaide. En het was echt super mooi !!